راه نو
راه نو

راه نو

شهری با سوخت پوست پسته در ترکیه

ترکیه شهری سازگار با محیط زیست می سازد که انرژی گرمایی آن از پوست پسته تامین می شود.
 به گزارش سرویس بین‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه لیبراسیون پاریس، ترکیه یکی از تولیدکنندگان اصلی پسته جهان است اما پوست پسته در این کشور استفاده اd ندارد. پوست پسته تولید شده در ترکیه می تواند به عنوان سوخت برای شهری با دویست هزار نفر جمعیت مورد استفاده قرار گیرد. 

روز جمعه یک منبع رسمی اعلام کرد ترکیه قصد دارد نخستین شهر سازگار با محیط زیست خود را تاسیس کند که در آن ساختمان های خصوصی و دولتی برای تامین سوخت خود از پوست پسته استفاده خواهند کرد. این طرح قرار است در زمینی به مساحت سه هزار و دویست هکتار اجرا شود که در یازده کیلومتری شهر غازی آنتپ در جنوب شرقی ترکیه واقع شده است و با مرز سوریه فاصله چندانی ندارد. سدا موفت اوغلو کارشناس ساخت و سازهای سازگار با محیط زیست در شهرداری غازی آنتپ می گوید این شهر برای سکونت حدود دویست هزار نفر طراحی شده است.
طبق گزارش سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد فائو، ترکیه به همراه ایران، آمریکا و سوریه بزرگترین تولید کنندگان پسته جهان هستند. طبق آمار اتحادیه صادرکنندگان جنوب شرق آناتولی در سال دوهزار و سیزده ترکیه شش هزار و هشتصد تن پسته صادر کرد که درآمدی بالغ بر هشتاد میلیون دلار برای این کشور به همراه داشت. 

شهر غازی آنتپ در قلب منطقه تولید کننده پسته قرار دارد. این محصول به طور کلی در دسرهای سنتی، شیرینی ، بستنی و دیگر محصولات قنادی مورد استفاده قرار می گیرد و به شدت مورد علاقه مردم است. 

کارشناسان معتقدند پوست پسته که تاکنون مورد استفاده قرار نمی گرفت می تواند به نحو احسن مورد استفاده قرار گیرد. 

سدا موفت اوغلو می گوید ما معتقدیم شهر سازگار با محیط زیست می تواند با سوخت پوست پسته گرم شود. زمانی که با گزینه ای سازگار با محیط زیست رو به رو هستید، باید منابع طبیعی محلی را در نظر بگیرد. اگر این منطقه در معرض بادهای شدید بود ما به استفاده از انرژی باد تشویق می شدیم. 

 شرکت فرانسوی بورژیپ  متخصص در ساخت و سازهای منطبق با محیط زیست مطالعه بر روی امکان اجرای این طرح را برعهده دارد. در صورتی قطعی شدن طرح، شرکت بورژیپ که برای نخستین بار پوست پسته را به عنوان سوخت معرفی کرد، مسئولیت اجرای طرح را نیز برعهده خواهد داشت. 

مطالعات اولیه شرکت فرانسوی بیانگر شصت درصد میزان رضایتمندی است اما در نهایت مسئولان محلی باید موافقت نهایی خود را اعلام کنند. این شهر قرار است در مدت زمانی بسیار کوتاه ساخته شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد