راه نو
راه نو

راه نو

چگونه در nlp مدلسازی کنیم؟

در مطالب گذشته به مبحث یادگیری فعال و الگو برداری پرداخته ایم و این پیش فرض که،” اگر یک انسان می تواند کاری را انجام دهد، بصورت بالقوه بقیه افراد هم میتوانند” را بررسی کردیم.
در این شماره قصد داریم به فرآیند مدلسازی با رویکرد ان ال پی بپردازیم. باور nlp این است که اگر بخواهید رفتار کسی را الگو برداری کنید، میتوانید از کارهایی که فرد در قبال آن کار انجام میدهد، نتایج و سرنخ هایی بدست آورید. اما در مواقعی کارهایی که یک فرد میتواند بصورت منحصر بفرد انجام دهد، شاید بخشی از استعداد و توانایی اوست.
در این حالت میتوان با کسب اطلاعات از آن فرآیند (شامل پرسیده سئوالات، تکرار رفتار ودانستن استراتژی کاری) به نتایجی مشابه دست یافت. هر فردی در دستیابی به نتایج خود از یکسری استراتژی استفاده میکند. نحوه انجام کارهاست که نتایج را مشخص میکند. البته بسیاری از این کارها نیز بصورت ناخودآگاه انجام میشود و اگر از افراد بپرسیم که چگونه آنرا انجام میدهند، شاید نتوانند توضیح دهند.
سوالات زیر مهم هستند:

 

 

الگوهای رفتاری فرد موفق چیست؟
او چگونه و از چه استراتژی به چنین الگوهایی دست پیدا میکند؟
چه تفاوتی در او هست که ایجاد تفاوت میکند؟
شناسایی رفتار الگو:
1-ابتدا باید نسبت به آن عمل یا رفتار علاقه مند و کنجکاو باشیم.
2-مشاهده مدل: انتخاب مناسب الگو و تمرکز روی رفتار و فیزیولوژی فرد. وهمچنین توجه به چگونگی انجام یک کار.
2-با مدل خود ایجاد رابطه کنیم : ارتباط موثر از طریق تکنیک راپورت و شناخت باورها و ارزشهای الگو.
3-سئوالات خود را بپرسیم:
چگونه این کار انجام میشود؟ در آن لحظه چه استراتژی را پیاده میکند؟ چه کارهایی را انجام میدهد که یک فرد معمولی انجام نمیدهد؟
4-گوش دادن فعال و مطابقت دادن با باورها و استعدادهای خود:
در این مرحله باید نکات بدست آمده را نسبت به توانایی و درک خود بررسی کنیم. این نکته را به یاد داشته باشیم که من چقدر زمان صرف کنم تا به این شرایط یا شرایطی مشابه برسم؟
5-پاسخ هایی را که بدست آوردم به نقشه ذهنی و یادداشت تیدیل کنم:
در این حالت باید نکات مهم را یادداشت برداری کنم و یک تصویر ذهنی نسبت به آن رویداد ایجاد کنم.
تصویر ذهنی حمایتگر هم یکی از عوامل تاثیرگذار در دستیابی به اهداف است. هنگامی که من خود را در آینده و در آن موقعیت فرض کنم و تصویری واضح نسبت به آن شرایط داشته باشم، طبعا وقتی در واقعیت اگر همان فرصت پیش بیاید، میتوانم پاسخی بهتر بدهم.
مفهوم کایزن در این تمرین به وضوح بکار برده شده است. همانطور که میدانید، کایزن به معنی بهبود مستمر است. در ان ال پی نیز، با بررسی رفتار خود بعنوان یک تماشاگر و اجرای رفتار جدید، نقاط ضعف و قوت را بررسی و با استفاده از تجربیاات انسانهای موفق، به نتایجی مشابه دست بیابیم.
در ادامه این نکته را یادآور میشویم که توالی، نظم و نحوه بکارگیری مهم است. فرض کنید رفتار کسی را که یک فعالیتی را انجام می دهد مثل آشپزی را میخواهید مدل برداری کنید. باید به این نکات دقت کنید.
برای مثال اگر بخواهیم یک کیک درست کنیم ، اگر تمام مواد اولیه را در کنار هم بچینیم و حرارت ندهیم و یا آنها را باترتیب ذکر شده در دستورالعمل مخلوط نکنیم، کیکی درست نخواهد شد.
*دقیقا چکار می کند؟
دراین مرحله شرح دقیقی از فعالیت های او بدست آورید.
*چگونه میتواند آنر انجام دهد؟ چه جزئیاتی را رعایت می کند؟ به تمامی نکات باید دقت کرد. آیا در هنگام آشپزی از متد خاصی تبعیت می کند؟
ترتیب مخلوط کردن مواد و چگونگی پخت را در نظر بگیرید. از چه روشهایی برای پخت استفاده میکند؟
البته فرآیند مدلسازی و الگو برداری به این موارد محدود نمیشود و ما باید نسبت به انتخاب منتور یا الگو دقت کافی را داشته باشیم و بدانیم این روش فقط راه را نشان میدهد و برای موفق شدن یک شبه نمیتوان روی آن حساب کرد. همواره باید بدانیم که موفقیت با انتخاب درست الگو و بها دادن در راه هدف میسر است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد